Sari la conținutul principal
Actualizat la


 

 

 

TITULAR:  Ministerul Transporturilor și Infrastructurii

BENEFICIAR: RA  Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați

COD MySMIS: 316220

 

Denumire proiect
Restaurarea și renaturarea zonei de bifurcație a brațului Bala pentru asigurarea condițiilor de navigație și de protecție a mediului pe Dunăre
Acronim proiect
BALA II
Finantare

Proiectul a fost aprobat la finanțare din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport (P.T.) 2021 - 2027, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.

Prin HG nr. 1.079/04.09.2024 au fost aprobați indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiţii care este de utilitate publică şi interes naţional.

Obiective

OBIECTIVUL GENERAL:

Dezvoltarea transportului naval prin asigurarea condițiilor de navigație și de protecție a mediului pe Dunăre, în zona punctului critic 01 Bala. 

Modalitate: restaurarea și renaturarea zonei de bifurcație a brațului Bala prin combinații de lucrări hidrotehnice care împreună cu lucrările deja executate în punctul critic 01 Bala (în perioada 2011 – 2016, constând în dig de dirijare, apărări de maluri, prag de fund executat la cota 0 m MNC pe brațul Bala și lucrări de dragaj pe Dunăre în zona km 345-343), să asigure atât redistribuirea debitului între braţul Bala şi Dunăre pentru nevoile navigaţiei şi pentru migraţia sturionilor, prin creșterea nivelului apei pe Dunăre, în zona bifurcației cu brațul Bala, cu până la 1,20 m.

 

OBIECTIVELE SPECIFICE:

  • Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale prin promovarea transportului pe Dunăre și creşterea gradului de utilizare din punct de vedere al numărului navelor precum şi al mărfurilor transportate;

  • Reducerea timpului de călătorie între Călăraşi și Brăila (implicit între Călărași și Cernavodă pentru transportul pe Canalul Dunăre Marea Neagră);

  • Reducerea costurilor de transport;

  • Asigurarea condiţiilor pentru migraţia sturionilor.

Acoperire geografica
Coridorul Rin – Dunăre, rețeaua centrală TEN-T, Coridorului Pan-European nr. VII, sectorul românesc al Dunării, județul Călărași, Dunăre între km 348 – km 341, zona punctului critic 01 Bala.
Durata

Perioada de implementare a proiectului este de 60 luni, din care 12 luni durata de proiectare și 48 luni durata de execuție lucrări. Perioada de garanție a lucrărilor este de 36 luni.

Activitati

INDICATORI FIZICI:

Obiectul 1 – Braț restaurat / renaturat

Restaurarea și renaturarea unui vechi braț de bifurcație către brațul Bala care să creeze premisele și condițiile atât pentru navigație (ca variantă alternativă de navigație pentru Dunărea Veche, în cazurile limitate cu debite foarte mici ale Dunării) cât și pentru migrația amonte/aval a sturionilor;

Obiectul 2 -  Prag de fund pe brațul Bala

Ridicarea nivelului pragului de fund existent pe brațul Bala de la 0 m MNC la 6,5 m MNC pentru a se genera rezistența la curgere necesară devierea apelor spre Dunărea Veche;

Obiectul 3 -  Dragaj pe Dunărea Veche

Dragaj în șenalul navigabil pe Dunărea Veche intre km 345+500 și km 343;

Obiectul 4 – Lucrări siguranța navigației - intrare  braț restaurat/renaturat

Lucrările care se vor realiza pentru siguranța navigației la intrarea pe braţul restaurat/renaturat vor fi cele identificate în Studiul de siguranţa navigaţiei la intrarea pe braţul restaurat/renaturat care va fi elaborat în faza de proiectare.

Beneficii

BENEFICIILE PROIECTULUI:

  • îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie și obținerea adâncimilor propice pentru navigaţie pe Dunărea Veche care face parte din Coridorul Pan-European nr. VII, rețeaua centrală TEN-T, conform Regulamentului (UE) 2024/1679 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport, conducând la o „utilizare multifuncțională a căilor navigabile interioare și a infrastructurii pentru dezvoltarea regională și interregională”;

  • brațul restaurat/renaturat este o alternativă pentru navigație pentru cazuri extreme, de debite mici (ex. 2000 m3/s la Silistra) când efectele benefice ale proiectului de deviere a debitelor sunt cele mai mari, nefiind necesară navigația pe acest braț;

  • asigurarea condițiilor de debite, viteze, adâncime, substrat pentru sturioni pentru migrație pe braţul restaurat/renaturat și pe brațul Dunărea Veche, prin contribuția la asigurarea debitului ecologic, în continuarea migrației din Marea Neagră, pe Dunăre, în amonte şi reconectarea funcțională între Dunărea Veche şi braţul Bala; 

  • restaurarea de zone umede prin realizarea braţului restaurat/renaturat, actualmente parţial secat permițând transportul unei cantități mai mari de apă către interiorul zonei umede, creând un mozaic de habitate pentru speciile acvatice;

  • crearea de habitate pentru sturioni: hrănire, iernare şi reproducere prin diversificarea albiei pe braţului restaurat/renaturat prin asigurarea de zone specifice care să întrunească condiţiile favorabile (substrat, adâncime, viteze) pentru habitatele sturionilor;

  • refacerea serviciilor esențiale ecosistemice prin creșterea suprafeței de zone umede cu aprox. 57 ha, care măresc protecția la inundații, secete și dezastre, susținând biodiversitatea și stocarea (sechestrarea) unei cantități mai mari de carbon (datorită eficienței de stocare ridicate față de orice alt ecosistem);

  • restabilirea echilibrului în regimul sedimentelor pe Dunăre prin asigurarea unui debit suficient pe Dunărea Veche pentru antrenarea şi transportul sedimentelor din albie;

  • contribuție substanțială la obținerea debitului ecologic pe brațul Dunărea Veche pentru atingerea unui statut de conservare favorabil și conservarea biodiversității în ROSCI0022 Canaralele Dunării și ROSPA0039 Dunăre-Ostroave cu asigurarea viabilității habitatelor și speciilor, în special cele ale sturionilor;

  • contribuție substanțială la susținerea infrastructurii verzi și albastre, proiectul având o ”soluție bazată pe natură”; 

  • reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES), cu 62,5 % față de situația actuală; în situația creșterii traficului datorită proiectului cu 20% reducerea emisiilor de GES este de 55%, verificându-se compatibilitatea proiectului cu o traiectorie credibilă conformă cu obiectivele UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030 și 2050 și a politicilor privind ”Fit for 55”;

  • în conformitate cu Regulamentul (UE) 2020/852, proiectul se califică ca fiind durabil din punctul de vedere al mediului întrucât contribuie în mod substanțial la atingerea obiectivelor de mediu privind: atenuarea schimbărilor climatice; adaptarea la schimbările climatice; utilizarea durabilă și protecția resurselor de apă și a celor marine; protecția și refacerea biodiversității și a ecosistemelor; 

  • în conformitate cu art. 17 al Regulamentului (UE) 2020/852, se verifică aplicarea principiului DNSH – ”a nu prejudicia în mod semnificativ” pe întregul ciclu de viață al proiectului și a rezultatelor sale;

  • folosirea tehnicilor de bioinginerie și a măsurilor naturale de retenție a apei (Natural Water Retention Measures - NWRM) cu multiple beneficii inclusiv reducerea riscului de inundații și secete, îmbunătățirea calității apei, reîncărcarea apelor subterane și îmbunătățirea habitatelor, suținând infrastructura verde, îmbunătățind starea cantitativă a apelor de suprafață și a corpurilor de apă subterană cu efecte pozitive asupra stării chimice și ecologice a corpurilor de apă, contribuind atât la adaptarea, cât și la atenuarea schimbărilor climatice: „buffer strips” – „zone tampon de vegetaţie”, zone umede de tip „Oxbow lake”, zone hiporeice asigurând un substrat natural al albiei braţului restaurat/renaturat.

BENEFICII INDIRECTE:

  • asigurarea debitului minim de apă pentru răcirea a 4 reactoare la centrala nucleară de la CNE Cernavodă, cu asigurare de peste 97% (asigurarea normată de 97%, reprezintă condiția pentru funcţionarea unităţilor 3 şi 4);

AVIZE:

Obiectul de investiții a obținut avizele și acordurile în vederea obținerii autorizației de construire:

  • Certificatul de Urbanism nr. 179/13.06.2018, emis de CJ Călărași;

  • Avizul de gospodărire a apelor nr. 104 / 20.06.2022, emis de către Administrația Naționala „Apele Române” – Administrația Bazinală Apă Buzău – Ialomița;

  • Avizul favorabil nr. 3234/16.04.2019, emis de Garda Forestiera București;

  • Aviz ANANP nr. 98 /28.07.2023, emis de Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate;

  • Acord de mediu nr. 5 /06.09.2023, emis de APM Călărași;

Fiind un proiect de infrastructură transeuropeană de transport, avizele obținute își păstrează valabilitatea pe toată perioada implementării proiectului, până la finalizarea executării lucrărilor pentru care au fost eliberate, respectiv până la data semnării procesului-verbal de recepţie finală a lucrărilor, în conformitate cu art. 7, (5/1) din Legea nr. 50/29.07.1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, cu completările și modificările ulterioare.

Pentru obiectivul de investiție, documentațiile, rapoartele, studiile și avizele obținute pot fi consultate in cadrul proiectului DUNARE 1, secțiunea Rapoarte

NOUTĂȚI

HG nr. 1.079/04.09.2024 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii de utilitate publică şi interes naţional "Restaurarea şi renaturarea zonei de bifurcaţie a braţului Bala pentru asigurarea condiţiilor de navigaţie şi de protecţie a mediului pe Dunăre", MO nr. 898 din 5 septembrie 2024;

PDF icon Monitorul Oficial Partea I nr. 898