Primus
Program cofinanțat din Fondul de Coeziune prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020. Proiectul beneficiază de 85% finanțare UE și 15% finanțare de la bugetul de stat. BUGETUL TOTAL AL PROIECTULUI: Valoarea fără TVA a investiţiilor este 73.117.700 RON, echivalentul a 14.905.249,21 EUR, Valoarea cu TVA a investiţiilor este 86.873.029,05 RON, echivalentul a 17.709.311,80 EUR.
TERMEN IMPLEMENTARE: Perioada de implementare a proiectului este de 11 luni, respectiv între data 20.02.2023 și 31.12.2023. NECESITATEA INVESTIŢIEI: Conflictul din Ucraina a condus la blocarea exporturilor de mărfuri prin porturile maritime ucrainene, în special a celui de cereale către restul lumii. În acest context geopolitic, a devenit imperios necesară creșterea capacității tehnice a infrastructurii Canalului Sulina în scopul intensificării traficului de nave dinspre Marea Neagră către porturile ucrainene Reni și Izmail. În acest scop, la data de 12 mai 2022, Comisia Europeană a comunicat către Parlamentul European un Plan de acțiuni pentru facilitarea exporturilor agricole din Ucraina și a comerțului cu Uniunea Europeană. Planul de acțiuni identifică mai multe puncte de blocaj a exporturilor din Ucraina, printre care și transporturile pe Dunăre, și prezintă mai multe acțiuni pe care Comisia Europeană le întreprinde pentru depășirea acestor blocaje. Una din cele mai importante măsuri vizează îmbunătățirea conectivității și navigabilității coridorului Rin - Dunăre pentru un trafic mai eficient printr-o coordonare mai amplă între autoritățile fluviale din Uniunea Europeană, Ucraina și Moldova. Planul de acțiuni se referă inclusiv la creșterea capacității infrastructurii noilor coridoare de export, Comisia Europeană oferind suport autoritățile naționale în privința finanțărilor disponibile și procedurilor de achiziții publice ce pot contribui la reconstruirea sau îmbunătățirea infrastructurii în situațiile în care intervenții punctuale pot produce rezultate scontate în cel mai scurt timp posibil. Printre obiectivele ce revin României pentru facilitarea exporturilor de bunuri dinspre Ucraina și Moldova se regăsește creșterea capacității de tranzit a navelor pe Canalul Sulina prin aplicarea unor măsuri care să conducă la folosirea eficientă a infrastructurii existente și creșterea siguranței navigației. În prezent, traficul de nave pe Canalul Sulina se desfășoară doar pe timpul zilei (circa 12 ore/zi pe timpul verii și se reduce până la 8 ore/zi în perioada de iarnă), în acest fel reducându-se capacitatea de tranzit a Canalului Sulina pentru un număr mai mare de 8 nave/ zi. De asemenea, traficul este influențat de condițiile meteorologice (vânt, ceață,etc.), care în anumite situații, pot conduce la închiderea navigației. Creșterea traficului de nave pe Canalul Sulina se poate realiza prin desfășurarea navigației pe timpul nopții și/sau în condiții de vizibilitate redusă. Măsurile identificate de AFDJ Galați în scopul creșterii capacității de tranzit a navelor pe Canalul Sulina și Dunărea maritimă constau în: o Creșterea siguranței navigației prin îmbunătățirea semnalizării șenalului prin instalarea în teren a semnalelor plutitoare și costiere echipate cu sisteme AIS AtoNs, echipamente de semnalizare luminoase pentru navigația pe timp de noapte, stații meteo pentru determinarea condițiilor de navigație pe Canalul Sulina și sistem de monitorizare a semnalizării; o Creșterea capacității tehnice pentru intervenții rapide în punctele semnalizate pe Canalul Sulina și Dunărea maritimă prin achiziția a două nave tehnice de semnalizare; o Modernizarea dispeceratelor AFDJ din porturile Sulina, Tulcea și Galați prin dotarea cu sisteme pentru managementul serviciului de pilotaj, de monitorizare a traficului de nave, a schemei de semnalizare a șenalului și a condițiilor de navigație; o Creșterea calității serviciului de pilotaj și a siguranței traficului prin dotarea și instruirea piloților pentru folosirea sistemelor portabile de pilotaj la bordul navelor maritime în timpul voiajelor pe Canalul Sulina și Dunărea maritimă; o Îmbunătățirea timpilor de transfer a piloților și a securității acestora prin achiziția unei nave tehnice pentru transportul piloților în timpul execuției serviciului de pilotaj; o Îmbunătățirea infrastructurii informaționale de transmitere și vizualizare a datelor de trafic și a condițiilor de navigație, necesare utilizării sistemelor portabile de pilotaj și monitorizării infrastructurii instalată în teren, prin dezvoltarea unei platforme informatice. Toate aceste măsuri identificate, care constituie obiectivele Proiectului „Creșterea capacității de trafic al Canalului Sulina”, contribuie la atingerea obiectivelor Planului de acțiuni pentru facilitarea exporturilor agricole din Ucraina și a comerțului cu Uniunea Europeană și la asigurarea unei rețele de transport ce furnizează acces 24h/7 zile pentru toți utilizatorii acesteia. Proiectul contribuie la obținerea de condiții optime ale șenalului navigabil și eliminarea oricăror circumstanțe ce pot reduce capacitatea de navigare, în concordanță cu viziunea strategică pentru căile navigabile, prezentată în Master Planul General de Transport al României. Implementarea Proiect ului este necesară și oportună, contribuind la atingerea majorității obiectivelor operaționale pentru transportul naval din cadrul Master Planului pe termen scurt, mediu și lung. Obiectivul general al proiectului îl reprezintă creșterea gradului de utilizare a căii navigabile de pe sectorul Dunării maritime și a Canalului Sulina, componentă a rețelei TEN - T centrale, prin îmbunătățirea infrastructurii de cale navigabilă și îmbunătățirea calității serviciilor de pilotaj, în vederea creșterii siguranței navigației pe acest sector de Dunăre, a calităţii serviciilor oferite operatorilor de transport naval și creșterii traficului de marfuri în acord cu potentialul existent. Scopul proiectului este creșterea capacității de trafic a Canalului Sulina și a siguranței navigației pe sectorul românesc al Dunării, parte a Coridorului de transport Rhine - Danube, ca mod de transport alternativ economic și nepoluant, în sensul politicii privitoare la Mobilitatea sustenabilă a Strategiei Green Deal a Uniunii Europene, și dezvoltarea infrastructurii de transport naval prin asigurarea schemei de semnalizare plutitoare și costiere optime, creșterea capacității de intervenție în punctele semnalizate, creșterea calității serviciului de pilotaj, modernizarea dispeceratelor AFDJ Galati din porturile Sulina, Tulcea și Galați, îmbunătățirea timpilor de transfer a piloților și a securității acestora și îmbunătățirea infrastructurii informaționale a AFDJ Galați, în calitate de Administrație de cale navigabilă, toate acestea, în corelație cu asigurarea protecţiei mediului şi a localităţilor, cu dinamizarea dezvoltării economice, conform prevederilor din Master Planul General de Transport al României, a obligațiilor care ii revin conform Acordului de Parteneriat 2014-2020 și legislației naționale specifice. OBIECTIVELE SPECIFICE: 1. Creșterea capacității tehnice pentru intervenții rapide în punctele semnalizate pe Canalul Sulina și Dunărea maritimă, prin achiziția și punerea în operare a 2 (două) nave de semnalizare, caracterizate prin viteză bună de deplasare, echipamente de lucru instalate la bordul navei și spațiu de lucru suficient pentru transportul unui număr minim de semnale, care conduce la creșterea eficienței activității de semnalizare; 2. Îmbunătățirea timpilor de transfer a piloților și a securității acestora, prin achiziția a 1 (una) pilotină maritimă pentru transportul piloților în timpul execuției serviciului de pilotaj. 3. Creșterea siguranței navigației prin îmbunătățirea semnalizării șenalului, respectiv prin instalarea în teren a unui sistem de semnalizare șenal, compus din 183 buc. geamanduri cu diametrul cuprins între 1500 mm – 1800 mm, 12 buc. geamanduri cu diametrul cuprins între 2400 mm - 3000 mm, 235 buc. lămpi dotate cu AIS și panou solar, cu caracteristici care permit identificarea cu ușurință a semnelor plutitoare sau costiere, transmiterea mesajelor către navigatori și informații către centrele de dispecerat referitoare la poziția și modul de funcționare. De asemenea, sistemul de semnalizare șenal include 2 buc. echipamente de tip PELs (lumini de precizie pentru dirijarea navigației) care indică traiectoria optimă pe care trebuie să o descrie nava în sectorul de intrare pe Canalul Sulina; 4. Creșterea calității serviciului de pilotaj și a siguranței traficului, prin dotarea cu 20 buc. sisteme portabile de pilotaj și instruirea piloților pentru folosirea la bordul navelor maritime în timpul voiajelor a acestor sisteme; 5. Creșterea siguranței în desfășurarea activității de pilotaj, prin dotarea piloților cu 10 buc. receptoare DGPS, care permit recepția informațiilor despre traficul de nave și infrastructura de șenal, a condițiilor de navigație și a caracteristicilor navelor maritime care tranzitează Canalul Sulina și Dunărea maritimă, prin conectarea la platforme informatice și baze de date. 6. Creșterea calității serviciului de pilotaj și a siguranței în derularea serviciului de pilotaj, prin implementarea unui sistem suport pentru serviciul de pilotaj, care implică: modernizarea a 3 buc. dispecerate aflate în structura AFDJ, instalarea în teren a 4 buc. stații meteo care măsoară și transmit informații despre parametrii meteo, instalarea în teren a 4 buc. stații de bază AIS pentru monitorizarea sistemului de semnalizare și dezvoltarea a 1 buc. platformă IT care conține aplicațiile necesare transmiterii și vizualizării datelor de trafic și a condițiilor de navigație, necesare utilizării sistemelor portabile de pilotaj și monitorizării infrastructurii instalată în teren.
Perioada de implementare a proiectului este de 11 luni, respectiv între data 20.02.2023 și 31.12.2023.