Fonduri Nerambursabile din Fondul de Coeziune – 50%; Finanţare Naţională – 50%
Bugetul total al proiectului: 73.423.679,58 lei
Proiectul este finanţat prin Programul Transport 2021-2027
Prioritatea 7 Dezvoltarea transportului naval și multimodal
Obiectiv specific: RSO3.1 - FC - RSO3.1_Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale
Apel de proiecte: PT/135/PT_P7/OP3/RSO3.1/PT_A16 - Dezvoltarea infrastructurii de transport în sectorul naval (porturi maritime, căi navigabile interioare și porturi interioare)- proiecte fazate din perioada 2014-2020
Proiectul „Apărări de maluri pe Canalul Sulina-Etapa finală” este un proiect fazat, prima faza a proiectului s-a derulat printr-un contract de finanțare în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, faza a doua fiind finanțată prin Programul Transport 2021-2027.
Canalul Sulina reprezintă tronsonul terminal al coridorului european VII de transport fluvial Rhin – Main – Dunăre, care uneşte Marea Nordului (Rotterdam) cu Marea Neagră (Sulina) şi asigură în România navigaţia între Marea Neagră şi porturile Dunării maritime din Tulcea, Galaţi şi Brăila precum şi porturile Reni şi Izmail din Ucraina şi Giurgiuleşti din Republica Moldova. Canalul Sulina reprezintă de asemenea legătura principală de comunicaţie pentru populaţia din regiunea Delta Dunării.
Proiectul va fi implementat în Romania (cod 225), Macroregiunea Doi (NUTS 2), judeţul Tulcea (NUTS 3), oraşul Sulina şi comunele Crişan şi Maliuc. Proiectul se referă la realizarea de construcţii hidrotehnice pe Canalul Sulina pe sectoare de maluri afectate de eroziune din lungul Canalului Sulina, în completarea lucrărilor deja executate începând cu anul 1982, de la Mm 34+705 până la Sulina la Mm 0 şi de la Mm 0 până la Hm 80 și o estacadă la Mm 43+150. Construcţiile hidrotehnice includ pe lângă apărările de maluri, reabilitarea a 5 estacade existente şi execuţia a 6 estacade noi, precum şi lucrările de consolidare a molului de dirijare de la Ceatal Sf. Gheorghe, construcția molului pentru protecţia accesului la lacul Fortuna, precum şi consolidarea jetelelor de nord şi sud existente pentru direcţionarea şenalului navigabil în Marea Neagră.
1. Îmbunătățirea condițiilor de navigabilitate, creșterea siguranței navigației și asigurarea stabilității generale a Canalului Sulina prin reabilitarea/realizarea a 7,924 km de apărări de maluri; consolidare mol de dirijare Ceatal Sfântu Gheorghe mal drept Mm 33+1560 și mol de dirijare la Mm 23+1110 mal stâng pentru protecția accesului la lacul Fortuna; construcția de estacade noi (4 buc - între Ceatal Ismail și Gorgova); Reabilitarea de estacade existente (5 buc - intre Partizani si Crișan);
2. Stoparea eroziunii malurilor Canalului Sulina pe o lungime de 7,924 km;
3. Reducerea riscului de inundații al localităților riverane Dunării pe Canalul Sulina, respectiv: localitățile Crișan, Maliuc, Partizani și Gorgova;
4. Îmbunătățirea accesului personalului tehnic al beneficiarului și al populației la rețeaua de transport și transferul de la navă la mal în condiții de siguranță pentru pasageri prin realizarea a 4 estacade noi și reabilitarea a 5 estacade existente;
5. Respectarea obiectivelor de protecție ale ARBDD, conform Planului de management al Rezervației Biosferei Delta Dunării, protecția biodiversității și a ecosistemelor, asigurarea circulației libere a apei și viețuitoarelor și comunicarea cu Delta la nivele mari ale Dunării, acolo unde este cazul.
Activitati
Localizarea pe obiecte de investiţii, a construcţiilor hidrotehnice propuse în proiect este prezentată în cele ce urmează:
1. Apărări de maluri pe malul stâng şi drept, pe tronsoanele:
- Apărare mal stâng Mm 31+307–Mm 30+1784;
- Apărare mal drept Mm 29+1827–Mm 28+1802;
- Apărare mal drept Mm 28+1802–Mm 27+1391;
- Apărare mal drept Mm 23+1000–Mm 21+1716;
2. Estacade noi propuse, pe malul stâng şi drept:
- Estacada Ceatal Ismail mal stâng Mm 43+150;
- Estacada Ceatal Sfântu Gheorghe mal drept Mm 33+1380;
- Estacada Ilganii de Sus mal stâng Mm 31+1850;
- Estacada Gorgova mal drept Mm 21+310;
3. Reabilitare estacade existente, pe malul stâng şi pe malul drept:
- Estacada Partizani mal drept Mm 31+710;
- Estacada Maliuc mal stâng Mm 24+130;
- Estacada Gorgova mal drept Mm 21+410;
- Estacada Mila 18+950 mal stâng Mm 18+1440;
- Estacada Crişan mal drept Mm 12+570.
4. Lucrări propuse în zona bifurcaţiei:
- Consolidare mol de dirijare Ceatal Sfântu Gheorghe mal drept Mm 33+1560.
5. Mol de dirijare pentru protecţia accesului la lacul Fortuna:
-Mol de dirijare Mm 23+1110 mal stâng pentru protecția accesului la lacul Fortuna.
Beneficiile socio-economice majore provenite din implementarea proiectului pot fi grupate în 3 categorii:
- creşterea volumului de mărfuri transportat pe căi navigabile interioare, respectiv Canalul Sulina prin utilizarea unui mod de transport sustenabil, la o viteză acceptabilă, cu impact pozitiv asupra exploatării potenţialului de dezvoltare a porturilor fluviale şi maritime;
- creşterea numărului de zile de navigabilitate prin creşterea calităţii serviciului oferit operatorilor de transport naval ;
- reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin creşterea ponderii transportului „verde”.
De rezultatele acestui proiect vor beneficia următoarele entităţi:
- A.F.D.J. R.A.Galaţi - beneficiarul investiţiei;
- operatorii de transport
- locuitorii celor 3 UAT-uri: Sulina, Crisan, Maliuc,
- agenții economici din zonă
- viitorii investitori
- turiștii și vizitatorii zonei
Consiliile locale ale celor 3 UAT-uri